Oerwoud en verder - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van noudenjanneke - WaarBenJij.nu Oerwoud en verder - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van noudenjanneke - WaarBenJij.nu

Oerwoud en verder

Door: noud

20 Januari 2014 | Maleisië, Cameron Highlands

We zijn vrijdagmorgen vroeg opgehaald met een busje om naar het oudste ongerepte oerwoud te gaan. DE Taman Negara is 130 miljoen jaar wel te verstaan. Het is al een beschermd natuurgebied sinds 1938 en 4300 vierkante kilometer. MEt een gezellig clubje mensen (een zakenman uit Zweden die een lang weekend in zijn 2 weken durende reis had, een stel uit Bangladesh die in KL werken, Een stelletje uit Hongkong). Met het busje 3 uur naar naar een station aan een rivier en van daar uit met een longtail boot nog eens 60 km in 3 uur naar de entree. In het begin denk je dat je al in het natuurgebied bent maar dat is niet zo. Anyway na twee uur als het gebied mooier wordt denk vooral aan de stramme spieren en hoe je het kuipje comfortabeler kunt maken. Maar de spanning wordt groter naar de laatste bocht op de rivier toe.
Een zeer klein dorpje met gidsen, wat drijvende restaurants en dergelijke lag aan de andere kant van de rivier. Wij naar de overkant want daar was onze cabbin. Fantastisch gewoon een eigen Maleis paleis. Dat was zeer veel beter dan in het dorp. Tja een resort, dus luxe in plaats viezigheid. We zijn zeer blij dat we daarvoor gekozen hebben, want we hebben de ervaringen van wat andere bezoekers gehoord.
Het was inmiddels wel al wat later in de middag. Toch wilde nog iets doen anders was het een hele reisdag. Dus 's avonds op safari met een 4x4 jeep met grote zoeklamp. Het was geen jungle maar een palmen bos. De nacht safari walk in de jungle (reservaat) bleek later minder spectaculair want die hadden alleen een paar insecten gezien. Wij ook 1. Daimonds of the forrest noemde de gidsen het (de ogen van de vogelspin). Maar we waren zeer gelukkig want we vingen een panter cat (2x) en singa cats, een familie wilde zwijntjes.
De volgende dag een super lange wandeling. Canopy walk van 1,2 km. plus zo'n 8 kilometer over paden, trappen, boom wortels en wat niet meer. Alle 15000 verschillende bomen hebben we niet gehad maar zweten ... wow. Ik denk dat ik meer zweet verloor dan de 2.5 liter water die we bij ons hadden. Perfecte dag maar gebroken na 5.5 uur. au au au de knieen en benen.
Volgende dag alweer weg, we hadden bezoek aan lokale stam moeten doen volgens de anderen maar dan dagje extra en wij vreesden voor"on-echt" toneelstuk. Bleek niet zo te zijn. Goed weer een boot ride maar nu stroom mee, 2 uur. In avond in KL nog wezen shoppen, eten en nachtleven.
Vanmorgen weer vroeg eruit en we zitten nu in Cameron Highlands. Koud lijkt het 16 graden op 1638 meter. We hebben onze luxe high tea al gedaan. Morgen naar de thee plantages en wat eigen blaadjes knippen lijkt me. In de middag gaan we naar Penang.
Alles goed hier en tot later.

• 22 Januari 2014 - 16:12

Martha:

Hallo Janneke en noud. Bedankt voor jullie leuke reisverslag. Jullie hebben al heel wat gezien en beleefd. Erg leuk, dat jullie het naar de zin hebben. Hier alles oké, ook bij jullie thuis. Hopen, dat de rest van de vakantie goed blijft gaan. In Maleisië is het nog steeds onrustig. Lieve groeten ben en mama.